Gesprekken met (voormalige) dak- en thuisloze jongeren maakten duidelijk dat de term 'zwerfjongeren' geen recht doet aan hun werkelijkheid en vooral een term is dat door de politiek wordt gebruikt. Om de dringende noodzaak om de problemen van deze jongeren aan te pakken, hebben we besloten een krachtig politiek statement te maken.
Op 9 augustus verschenen grote advertenties met de boodschap: 'Laat ons uitsterven' in de kranten NRC Handelsblad en NRC Next. Samen met jongerenteams, ervaringsdeskundigen en begeleiders brachten we deze boodschap naar de straten van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Verschillende media pikten deze campagne op en gaven jongeren een stem, wat leidde tot een landelijke dialoog en een oproep tot structurele verandering.
Om aandacht te vragen voor de 12.500 dak- en thuisloze jongeren in Nederland voerden jongeren actie op vier stations in Nederland. Met de tekst 'Laat ons uitsterven' roepen we politici op om in actie te komen en concreet iets te doen voor deze jongeren. De media hebben hier uitgebreid aandacht aan besteed.
Kaarten werden uitgedeeld met prioriteiten voor het verbeteren van de positie van dak- en thuislozejongeren, waaronder het bieden van veilige en betaalbare huisvesting voor jongeren en het zorgen voor een soepele overgang van 18 jaar naar 18+.
In Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht gingen mensen de straat op om de advertentie uit te dragen en informatie te geven aan het publiek.
Diverse media pikten deze campagne op en boden een platform voor ervaringsdeskundigen dat een landelijk gesprek op gang bracht en aanzette tot systeemverandering.
Algemeen Dagblad Rotterdam - Actie bij Rotterdam Centraal [08.08.2017]
OPEN Rotterdam [LIVE STREAM] - "Laat ons uitsterven" [09.08.2017]
Algemeen Dagblad Binnenland - Zwerfjongeren: Laat ons uitsterven [09.08.2017]
Hart van Nederland [VIDEO] - Zwerfjongeren (start at 13:46 minutes) [09.08.2017]
Algemeen Dagblad Den Haag - Zwerfjongeren doen verhaal bij CS [09.08.2017]
RTL Nieuws [VIDEO] - Richard was dakloos [09.08.2017]
RTV Utrecht [VIDEO] - Utrechtse zwerfjongeren voeren actie [09.08.2017]
Het Parool - Aldus [09.08.2017]
NOS op 3 [VIDEO] - Laat ons uitsterven [10.08.2017]
NOS op 3 - Wat er moet veranderen om van jonge daklozen af te komen [10.08.2017]
Brandpunt: De weg van het slapen op parkbankjes naar... [11.08.2017]
De advertentie maakte deel uit van de NRC Charity Awards 2017 en bereikte de top 5 (4e plaats).
Selected Works
Buitengenieters bewust maken van TBE en het gemak waarmee je een teek oploopt— Tekenbeet | Campagne, Online
Invoelbaar maken hoe een atopische aandoening iemands leven beïnvloeden— Neuspoliepen | Campagne, Online
Hockeyliefhebbers mobiliseren om het internationale werk van Right to Play te steunen.— Stichting Right To Play | 360º campagne
Het onder de aandacht brengen van een zeldzame en chronische huidaandoening— Prurigo Nodularis | 360º campagne
Een manifestfilm die het nobele werk van Oxfam Novibs zichtbaar maakt. - Duplicate— Oxfam Novib | Manifestfilm
Taal vrijwilligers werven via een alledaags medium— Stichting Het Begint Met Taal | Campagne, Print
Ondersteuning van het invloedrijke werk van Empower Youth for Work— Empower Youth for Work | Campagne, Platform concept
Getting new language volunteers through an everyday mediumCommissioned | Creative Concept, Art Direction, Design